Apeldoorns Kanaal heeft afgedaan als viswater

Dinsdag, 6 januari 2015

Op 21 oktober 2014 is door een aantal bestuursleden een vergadering bezocht bij Sportvisserij Oost Nederland in Raalte. Het ging met name om de visstand beheer commissie (VBC), samen met het waterschap Veluwe en IJssel. Voor ons betreft dat vooral het Apeldoorns Kanaal..
Allerlei zaken, vooral betreffende water in de driehoek Apeldoorn, Zwolle, Elburg kwamen aan de orde. Dat raakt ons niet bijzonder. Ik heb de vraag gesteld hoe het met de visstand op het Apeldoorns kanaal, met name het stuk Dieren-Klarenbeek zit.. Daarop bleek dat bij Oost Nederland, op basis van onderzoek, bekend is dat er maar weinig vis op dit stuk zit en ook kan zitten.. De visbezetting bedraagt ongeveer 50 kg per hectare, tegenover een bezetting van een gezond water van ongeveer 800 a 900 kg per hectare.Dat wordt veroorzaakt doordat het kanaal nog slechts wordt gevoed door het water van een aantal sprengen. Dat water is ijzerhoudend. Het ijzer bindt zich met de fosfaten in het water van het kanaal. Fosfaten zijn voedingsstoffen voor allerlei kleine dieren, die weer voeding zijn voor allerlei andere organismen en dus is het het begin van de voedselketen. Er zit dus geen voeding voor de vis in het kanaal. Dat betekent dat het ook nooit meer beter zal worden, tenzij er ander water, bijvoorbeeld IJsselwater in het kanaal zou komen. Het van het kanaal halen van alle overstorten en het leggen van persleidingen voor de afvoer van het gezuiverd water van de waterzuiveringen heeft er dus tot geleid dat het Apeldoorns kanaal als viswater heeft afgedaan. Niet alleen is het zo dat het water zo helder geworden is dat er licht op de bodem komt en er dus waterplanten gaan woekeren, ook zit er simpelweg ongeveer geen vis meer. Toch wel jammer dat het enige water in de buurt dat met de auto bereikbaar is en veel werd bevist door mensen die relatief slecht ter been waren en ouderen, als viswater heeft afgedaan.

Hebben de ecologen die graag helder water willen toch mooi bereikt. Kunnen ze echt trots op zijn.