Piet Kaal de sterkste aan de Oude IJssel

Zaterdag, 6 februari 2016

Op zaterdag 6 februari werd de 11e wedstrijd gevist om de fel begeerde winter-cup, van deze winter-competitie. De contouren worden nu steeds zichtbaarder wie er straks op het erepodium komen te staan voor de eeuwige roem die hen ten deel zal vallen, maar er moest eerst gevist worden! Het parcours was uitgezet bij het viaduct in de Oude IJssel te Doesburg. Omdat iedereen  ruim op tijd was, werd besloten om een kwartier eerder te beginnen en Appie kon na loting de rookworst mee naar Spankeren nemen om die bij zijn zelf verbouwde boerenkool te nuttigen. Wij hadden allemaal nog de wedstrijd van 14 dagen geleden in ons achterhoofd, waar slechts 2 man een vis(je) wisten te vangen, en de vraag was, nu voorlopig de kou uit de lucht was, de vis weer enige mate van aasgedrag zou tonen. Maar volgens onze Doesburgse vis vrienden moesten wij rekening houden met een ander fenomeen nl. de aalscholver die in grote getale was neergestreken bij de sluis, en met vele de vis opjoegen en opvraten. Met dit gegeven blies Piet de wedstrijd voor beginnen om 11.45.u. en werd het afwachten wat deze wedstrijd aan vis  zou brengen in de leefnetten. Slechts 1 man koos voor de vaste stok en dat was geen verrassing nl. onze verstokte vaste stokvisser Bennie! Wij hadden de wind recht op onze koppen die ook nog eens behoorlijk was, waardoor een hoop kleine aanbeetjes gemist werden, Binnen een paar minuten had Chris in vak B zijn eerste voorn, maar dit liet Piet niet op zich zitten en haalde haast tegelijkertijd ook zijn eerste voorn naar boven. Ook Adrie zat in dat vak en deed stevig mee en pakte in de opening fase ook zij n voorns. Edwin bracht wat nieuws uit vak A en het bleek dat iedereen in dat vak vis ving. Piet ging buurten bij Chris en Adrie en het bleek dat ook zij met regelmaat vis (voorns) in hun leefnet lieten glijden. Ook Gerrit Oosterkamp liet zich niet onbetuigd en deed ook mee. Wel hadden een aantal behoorlijk last van vastzitten, waarschijnlijk van de door de stroom meegevoerde rotzooi, en onze vriend de snoek is bij niemand langs geweest wat ons opvalt want dat is wel eens anders geweest.  Edwin ving een mooie winde, en Tonnie liet een mooie voorn optekenen, maar over het algemeen waren de gevangen voorns wat aan de kleine kant, en werd er geen platte of zelfs maar een halfwas gevangen.  Dat de feeders deze wedstrijd in de meerderheid waren moge duidelijk zijn, want de vis moest wel  om en nabij uit het midden gevangen worden. Maar zoals bij ieder wedstrijd komt er een moment dat er afgeblazen moet worden en dat deed Piet met verve na 3 uur vissen, en kon hij met Bennie de leefnetten langs om de wegen en te tellen, wat resulteerde in de volgende uitslag: Op plek 1  Piet met een gevangen gewicht van 1.200 gr. 2e plaats Chris met 1070 gr. en Edwin en Tonnie delen plaats 3 met allebei 820 gr. Wat de aantallen betreft: 1e plaats  Piet met 39 stuks,   2e Chris met 25 stuks, en Appie doet het met 2 minder op plaats 3.
De voorlaatste wedstrijd word gehouden op 20 februari bij de Mulrabrug te Hoog-Keppel, een water dat niet bekend staat als makkelijk, maar wie weet wat voor een verrassing dit stuk Oude IJssel voor ons in petto heeft!