Maatregelen Kader Richtlijn Water

Zondag, 13 maart 2016

Verslag van het bezoek inloopavond Kader Richtlijn Water

De laatste nieuwsbrief over de KRW  kunt u hier downloaden.

Voor geïnteresseerden  werden er door het Waterschap een aantal inloopavonden georganiseerd.

Een afvaardiging van het bestuur heeft de inloopavond bezocht.. Herbij is het volgende naar voren gekomen. (Voorzover voor ons als vissers in onze ogen van belang)

De werkzaamheden aan de kribben, oevers en nevengeulen van het gedeelte tussen Dieren en Zutphen beginnen binnenkort en worden in beginsel nog dit jaar (onder meer afhankelijk van de waterstand) afgerond.

Voor de rivierdelen, plaatselijk bekend al de Hanewaard, Pontveer links en rechts, Aalderkamp, Heijendaal en de Nieuwe brug rechts gebeurd er niets.
Voor de kribben op de Schans en de Nieuwe brug links geldt dat niet. Bij deze kribben wordt de steenstort tussen de kribben verwijderd en deze wordt gebruikt om de oksels van de kribben te verstevigen. De kribben zelf blijven. De oevers worden in feite landinwaarts verlegd, waardoor het talud langzamer afloopt. In feite worden daardoor de kribben langer. Oorspronkelijk waren er ook plannen om tussen de kribben dwarsdammen aan te brengen om daarachter stroomluwten te creëeren maar dat gaat niet door.

Verder wordt er een nevengeul aangelegd vanaf ongeveer de Zwarte hank en uitlopend in de uitloop op de Schans. Deze geul zal ook bij laag (lager water) stromen omdat de inlaat ter hoogte van de Zwarte Hank variabel wordt. Bij deze inlaat komt ook een mogelijkheid om de geul over te steken. De diepte van de geul zal bij een gemiddelde waterstand ongeveer 2 meer bedragen. De breedte circa 30 meter. De geul komt dicht bij de IJssel en dus niet in de buurt van de Zwarte Hank of het Leuvenheims gat. Lijkt een redelijk viswater te kunnen worden, alleen de bereikbaarheid lijkt een probleem. Er zijn vooralsnog geen wandel/fietspaden gepland.

Als laatste wordt geul aangelegd vanaf ongeveer het eind van het Heijendaal (krib 53/54) tot aan de eerste krib rechts van de nieuwe brug (krib 62). De inlaat komt bij krib 62. Er komt geen uitlaat. De geul zal dus, afgezien van het vol dan wel leeglopen niet stromen. Zal dan ook vrij snel dichtgroeien met waterplanten is de verwachting. De strekdam tussen het Heijendaal en het Gansey blijft dus in beginsel bereikbaar.