De Vries & van de Wiel voert dijkverleggingen in Cortenoever en Voorsterklei uit.

Woensdag, 2 oktober 2013

Waterschap Vallei en Veluwe gunt de opdracht voor het aanleggen van nieuwe dijken en maaiveldvergravingen in Cortenoever en Voorsterklei aan ‘Aannemingsmaatschappij de Vries & van de Wiel' uit Schagen. De dijkverleggingen maken deel uit van het waterveiligheidsprogramma Ruimte voor de Rivier. Waterschap en aannemingsmaatschappij ondertekenden vandaag het contract, waarmee de samenwerking officieel van start gaat.

De hoofdwerkzaamheden voor De Vries & van de Wiel bestaan uit het aanleggen van nieuwe dijken en het verlagen van het maaiveld in Cortenoever (Brummen) en in de Voorsterklei (Voorst). Delen van de huidige dijken worden verlaagd tot drempels. De aanleg van wegen en fietspaden, het kappen van bomen en de sloop van woningen horen ook bij de opdracht.

Wanneer start de Vries & van de Wiel?

Nu de ondertekening heeft plaatsgevonden, maakt de Vries & van de Wiel een detailplanning en uitvoeringsontwerp, zodat voor alle betrokkenen duidelijkheid komt over welke werkzaamheden op welk moment plaatsvinden.
Naast een aantal beroepen zijn ook twee schorsingsverzoeken bij de Raad van State ingediend. Dit betekent dat de aannemingsmaatschappij op dit moment geen werkzaamheden mag verrichten. Als de Raad van State de schorsingen opheft, mag de Vries & van de Wiel starten met het inrichten van werkterreinen en andere voorbereidingen. Als de schorsingen van kracht blijven moet de uitspraak op de beroepen worden afgewacht voor de aannemer aan het werk mag.

In Cortenoever en Voorsterklei zijn nu al diverse werkzaamheden zichtbaar. Deze werkzaamheden worden door andere partijen uitgevoerd en hierop rust geen schorsingsverzoek. In de Voorsterklei wordt een defensieleiding dieper gelegd. De aangekochte en leegstaande woningen in zowel Cortenoever als Voorsterklei worden voor 1 december gesloopt. De eigendommen die nog niet zijn aangekocht worden later door de Vries & van de Wiel gesloopt.

Het volledige persbericht van het Waterschap Vallei en Veluwe is hier te lezen.