Herinrichting oevers Bronkhorsterveer gestart

Donderdag, 3 april 2014

In de periode tot en met 27 juni worden de oevers van het Bronkhorsterveer opgeknapt. Een balanceertraject met spring-boomstammen in de natuurspeelplaats voor kinderen, een platform om te vissen, knusse picknickplaatsen om een broodje te nuttigen, mooie plekken om uit te kijken over het water of om van een ijsje te genieten … Aan het veer wordt het straks goed toeven voor jong en oud.. Op donderdag 13 maart 2014 gaven wethouder Hennie Beelen (gemeente Brummen) en Herman Reinten (directeur Dostal Wegenbouw) gezamenlijk het startsein aan de herinrichting van de oevers van het Bronkhorsterveer. Dorien Mulderije, wethouder gemeente Bronckhorst, werd daarbij door de Brummense wethouder vertegenwoordigd. Zowel de oevers aan de Brummense zijde als de Bronkhorsterzijde worden opnieuw ingericht zodat het een aantrekkelijke plek wordt om te recreëren, te rusten, te spelen en te parkeren. Vanuit de gedachte dat beide oevers één geheel vormen, is er één totaalontwerp gemaakt waarbij in de uitvoering gebruik wordt gemaakt van dezelfde materialen op beide oevers. Het ontwerp is tot stand gekomen in nauw overleg met circa vijftien gebiedspartijen. Ook zijn in dit ontwerp verrassende ideeën van kinderen over een natuurspeelplaats meegenomen. Wilt u alvast een indruk krijgen hoe beide nieuwe oevers eruit komen te zien, bekijk dan het definitieve ontwerp. De veeroevers maken onderdeel uit van het project Beleef Brummen en Bronckhorst.
Dostal Wegenbouw voert in het gebied de werkzaamheden uit om beide oevers op te knappen. Dat gebeurt in twee fases om de overlast te beperken voor het verkeer dat gebruik maakt van de veerpont. Allereerst passen we de oeverzijde aan de Brummense kant aan en aansluitend de Bronckhorsteroever. We verwijderen de bestaande verhardingen en de oeverbekleding. Aan de oeverzijde van Brummen leggen we 16 parkeerplekken aan en aan de oeverzijde van Bronckhorst 15 parkeerplaatsen voor recreatie en ontspanning. Aan de oeverzijde van Brummen komen diverse speelattributen, een standplaats voor mobiele horeca en aan de oeverzijde van Bronckhorst een uitkijkplaats over de IJssel. Aan weerszijden komt weer een wachthuisje te staan. Aan de Bronckhorsterzijde wordt de Veerweg aan beiden zijden voorzien van een extra rand waardoor wandelaars meer ruimte krijgen en de berm beter beschermd wordt. De totale werkzaamheden duren, onder voorbehoud, tot eind juni 2014. Tijdens de werkzaamheden zijn er tijdelijke parkeerplekken aan beide oevers. De horecastandplaats op de Brummense oever is ook bereikbaar.